pozadí blogu

úterý 26. listopadu 2013

Zbytkové "rizoto", aneb předvánoční lednička

Dnešní recept vytvořila Helča a musím říct, že takhle před Vánoci, kdy lidé vyklízí lednice, dělají inventury před obřími prosincovými nákupy a často vyhodí to, co jim přijde nezužitkovatelné, je to super nápad. Klasiku všech klasik, české rizoto, známe asi všichni. Ale nemusí to být jen z nouze snědená hromada zeleniny s rýží. Tady je návod na velice chutnou variantu. Netváříme se jako italské risotto. Ale rodina se z toho v pohodě nají:-) Víc už Helča:

Tenhle recept není ani tak popisem toho, jak přesně uvařit pokrm, ale spíš souhrnem tipů, které by měly pomoci k tomu, aby rizoto z různých surovin nepůsobilo jako rýže smíchaná se zeleninou, ale jako kompaktní chutný celek.


Popíšu postup přípravy se surovinami, které jsem použila já, nicméně recept bude stejně dobře fungovat s jinými druhy zeleniny, masem, houbami, sýrem i rýží. Toto rizoto bych také mohla nazvat pokrmem spokojené rodiny – děti si v obchodu vybraly rýži, která se jim líbila a zvolily si baby karotku, hrášek i kukuřici. Já jako hospodyně jsem ráda, že se zbavím zbytku parmezánu, másla, brokolice a šalotky. Manžela dovede ke spokojenosti fakt, že máme plný hrnec jídla.
Mé suroviny:
250g moravského uzeného
10 malých žampiónů
větší šalotka
150g brokolice
stroužek česneku
lžíce másla
dvě hrsti mraženého hrášku
hrst mražené kukuřice
dvě hrsti mražené baby karotky
450g jasmínové rýže s červenou rýží
hrst strouhaného parmezánu
olej

K dosažení ucelené a výrazné chuti je zásadní dobrý základ, který ovlivní výsledný dojem z celého rizota. Chcete-li se vyhnout mdlé chuti, je vhodné použít do základu nějakou výraznější surovinu. V mém případě to bylo moravské uzené, může to ale být slanina, klobása, maso, můžete použít i odkrojky masa, které pouze „vyrestujete“ – dostanete z nich do hrnce maximum chuti (můžete i podusit v malém množství vody) a pak vyjmete. Nejprve jsem na olej vhodila najemno nakrájenou šalotku, a hlavičky žampiónů, potom jsem přidala kostičky uzeného. Celý základ jsem restovala asi 5 minut. Nyní je na čase přidat čerstvou zeleninu a ještě ji dvě minuty spolu se základem prohánět po pánvi. Já přidala malé růžičky brokolice. Jindy to může být mrkev, květák, cuketa, lilek, petržel, nebo další druhy zeleniny.


Jako další přijde do hrnce drcený česnek a máslo. Pokud se chcete zbavit bylinek, můžete je přidat v této fázi. Vše musíme dobře promíchat, aby se dobře promísily chutě a vznikl správný silný základ. Já jsem při vaření nepoužila sůl, ani jiné koření. V rizotu se mísí chuť tolik ingrediencí, že další dochucovadla nebyla potřebná. Slanost dodalo uzené a parmezán. Pokud ale chcete pokrm přisolit či opepřit, učiňte tak nyní, ať se chuť dostane do základu.
Než jsem vsypala rýži, přišla ještě do hrnce mražená zelenina, kterou jsem jen nechala v hrnci povolit. Směs jsem pořádně promíchala s rýží a směs zalila vodou tak, aby hladina sahala těsně nad pevné suroviny.


Rizoto je potřeba nechat vařit podle typu rýže. To moje se vařilo necelých 20 minut. Je ale potřeba rizoto hlídat, pravděpodobně budete muset dolít vodu. Jelikož jsem se snažila dosáhnout spíše sypké a ne krémové konzistence rizoto jsem nemíchala, pouze jsem občas zkontrolovala, zda se nic nepřichytává ke dnu. Poslední dvě minuty vaření už bylo nutné vařečkou zasahovat častěji, jelikož jsem již nechtěla přidávat další tekutinu, ale bylo potřeba zabránit připálení.
Když byla rýže měkká, vmíchala jsem ještě nastrouhaný parmezán – aby to mělo šmrnc. Parmezán ale také není nutností. Můžete ho nahradit jakýmkoli sýrem a to i krémovým, či třeba čerstvým kozím. Také ho ale můžete úplně vynechat.
A je hotovo. V podstatě všechny použité suroviny jsou nahraditelné jinými, mnoho z nich se dá vynechat. A ještě jeden tip – žampióny samozřejmě můžete nakrájet, dostanete tak z nich více chuti do základu. Když je ale nechám celé, velmi lehce je dostanu z talířů dětí, které houby zrovna nechtějí, a sama se o jejich chuť ale nemusím připravit.
Dobrou chuť.