Tradiční řecký mléčný koláč s pomerančem

Venku se střídá počasí jako na běžícím pásu, ale přece jen je podle kalendáře zima, což znamená, že to chce něco teplého a hřejivého do žaludku. A sladkého, to je jasné:-) Už minule jsem se rozplývala nad vánočními vůněmi, a ani po Vánocích tomu nebude jinak. Ale kombinace pomeranče a skořice, no kdo by odolal? Zároveň je to první novoroční skutečně řecký recept, nezabere vám víc než deset minut ho připravit a vstrčit do trouby a stihnete ho bez problémů nachystat i neohlášené návštěvě:-)

Nevím, jak moc pracujete s tzv. cups. Já dost, je to pohodlné a mají je už všude. Zároveň si při čtení zahraničních receptů ušetříte nervy s přepočítáváním a až tak moc se to vlastně neliší od našich tzv. hrnečkových receptů. Prostě do mísy lupete jednu přísadu za druhou a nemusíte vytahovat váhu. Pro lenochy, jako jsem já, ideální:-) Na druhou stranu cups sad je několik druhů, můj největší má např. 100 ml, ale viděla jsem i 250 ml, takže pro přehlednost uvedu i přepočet. Přiznávám, že inspiraci jsem našla na zahraničním blogu I cook greek a hodně mě tenhle koláč nadchnul.



Potřebujete:

6 cups mléka (v tomto případě používejte kalíšek v sadě, který má 100 ml, nebo si prostě vezměte odměrku na 100 ml)
4 vejce (já dala 3 a stačilo to)
1 a 1/2 cups cukru krupice
šťáva z 1 pomeranče (kdo chce, může přidat i nastrouhanou, dobře omytou kůru)
2 cups samokypřící mouky (má Tesco)
máslo na vymazání 30 cm formy
cukr moučka a skořice na posypání (kdo chce výraznější chuť, přidá skořici i do těsta)

Předehřejte s troubu na 180 stupňů. Vyšlehejte spolu mléko a vejce do pěnivé konzistence. Přidejte mouku, šťávu (popř. i kůru) z pomeranče a cukr - vznikne vám velmi řídké, spíš tekuté těsto - nebojte se, to je účel. Vymažte si formu máslem a  hmotu do ní vylijte. Opatrně přeneste do vyhřáté trouby a pečte minimálně 45 minut. Těsto se bude v průběhu pečení nafukovat a klesat a bublat, nicméně mělo by ztuhnout tak, aby na povrchu nebyly žádné rybníčky, vytvořila se krásná zlatavá kůrka a odtáhlo se od stěn formy. Chce to docela trpělivost, takže pěkně pomalinku dopékejte.
Hotový koláč nevyklápějte z formy, musí trochu ztuhnout!! Počítejte s tím, že jakmile ho vyndáte, klesne oproti okrajům docela o dost - to není vada, nebojte:-) Posypte ještě horký koláč moučkovým cukrem se skořicí a nechte mírně ztuhnout. Dá se jíst teplý i studený.

Není to tradiční koláč či buchta, na jakou jsme zvyklí, nicméně jsem si jistá, že vám ke kafi a čaji bude určit chutnat!!




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Libanonský kakaový koláč s tahini

Banánovo - hrušková buchta

Domácí chalva