Paštika z kuřecích jater

Vánoce se nám už kvapem blíží a všichni regulérně šílí, co dát svým blízkým pod vánoční stromeček. Přiznám se, nejsem zrovna fanoušek nakupování - dobře, přímo to nesnáším. Polovinu dárků řeším přes internet, ale tu druhou, tu sama vyrábím. A máloco je tak vděčné, jako jedlý dárek. 

Paštika je jedním z receptů, kterých jsem se dlouho bála jako čert kříže. Ani nevím proč, nicméně tuhle mi zbylo dost kuřecích jater, abych v sobě konečně našla odvahu zaexperimentovat. A byla jsem mile překvapená. Přestože jsem neměla všechny potřebné suroviny, které do paštiky obvykle patří, výsledek chutnal tak ohromně, že už pravděpodobně nikdy paštiku nekoupím. Důkazem úspěchu budiž absence fotky mého výtvoru - dala jsem paštiku do lednice chladit, ráno odešla do práce...no a po příchodu už v misce prostě nic nebylo. Jen můj drahý se potutelně olizoval a narychlo pekl další chleba, aby bylo co si namazat k snídani - máslem:-)

Variant paštik je samozřejmě nespočet, od čisté přes pikantní, tu s divokým kořením, s brusinkami... ta, kterou vám tu popíšu já, je momentálním nápadem, vycházejícím z toho, co bylo doma a co máme rádi. Fantazii se ale meze nekladou, jen nezapomeňte, že chuť jater by měla hrát prim.


Co budete potřebovat:

kuřecí játra - množství záleží čistě na tom, kolik lidí hodláte obdarovat, já měla odhadem dvě plné dlaně a stačilo to na skleničku.

1 cibule
olivový olej
pepř
1 sušená chilli paprička
střik vína - pokud chcete chuť zemitější, volte červené, pokud odlehčenější, doporučuji rosé
koření pěti vůní - seženete běžně, např. v Tescu, celkem budete potřebovat odhadem 1 a 1/2 nevrchovaté čajové lžičky
sůl
půl kostky másla na zalití paštiky plus pár plátků přímo do ní

Na olivovém oleji si osmahněte cibuli, dokud nezíská mírně karamelovou barvu. Zatímco se opéká, přidejte do oleje i rozlomenou sušenou chilli papričku, pepř a první dávku koření pěti vůní (možná se to bude zdát divné, ale budete ho potřebovat docela dost, pokud má chuť jater příjemně doplnit). Jakmile chytí cibule barvu a koření se rozvoní, přidejte játra a osmahněte je (zatím nesolte!!). Jde o to, aby se játra zatáhla, ale zůstala pružná na stisk vařečky, takže je rozhodně propékejte o hodně méně, než jste zvyklí pro konzumaci napřímo.

Teď přichází ta nejdůležitější chvilka. V okamžiku, kdy se játra zatáhly, přilijte víno - tolik, abyste játra neutopili a nemuseli je dusit zbytečně dlouho, ale aby vám mezitím, co se bude odpařovat alkohol, vznikla hustší omáčka. Nalijte tam tedy cca 1 deci. Jakmile se víno provaří a všechno na pánvi na první pohled zhoustne, je čas vypnout sporák a přemístit sebe i pánev k mixéru.

Nasypte směs do mixéru, přidejte tři plátky másla a mixujte tak dlouho, až se všechny složky propojí na konzistenci paštiky. Je na vás, zda máte raději paštiku hrubší (jako já), nebo jemnější struktury, důležité je, aby nikde nebyly velké kusy cibule, koření nebo masa. Správně byste v tuto chvíli měli jako pojivo přilévat smetanu. Já ji neměla, ale popravdě, výsledku to nijak neubralo na kráse.

Ve chvíli, kdy jste spokojeni s konzistencí i chutí (ano, SAMOZŘEJMĚ, že musíte ochutnávat:-)), přendejte paštiku do skleniček, v kterých ji chcete datovat, do kokotek, pokud ji máte v plánu sníst sami, prostě do jakékoli vhodné nádobky. Nevrstvěte ji až po okraj, protože ještě musíte celé veledílo zalít rozpuštěným máslem. Jakmile máte hotovo, zavřete či zašroubujte a dejte vychladit, aby máslo ztuhlo a udělalo na paštice jakousi pokličku. 

Nezkoušela jsem paštiku konzervovat jinak, než zalitím máslem, takže její trvanlivost vidím po otevření tak na tři dny. Nicméně věřte mi, déle stejně nepřežije:-))






Komentáře

  1. Tak domácí paštiku z kuřecích jater jsem snad ještě nejedla, ale recept vypadá opravdu skvěle. Velice se mi to líbí jako nápad na vánoční jedlý dárek. Myslím si, že nejvíce potěším mého tátu, který rád ochutnává domácí výrobky. Minulý týden jsem si koupila starší mixér z obchodu. Teď mám důvod ho aspoň vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Libanonský kakaový koláč s tahini

Banánovo - hrušková buchta

Domácí chalva